2018. november 14., szerda - Aliz
Keresés a tartalomban
Nógrád Megye120 éves az Aszód-Balassagyarmat-Losonc vasútvonal

120 éves az Aszód-Balassagyarmat-Losonc vasútvonal

 

Vasúttörténeti kiállítással és fotótárlattal emlékeztek meg tegnap Magyarnándoron az Aszód-Balassagyarmat-Losonc vasútvonal megnyitásának 120. évfordulójáról. Az eseményen MÁV és a település önkormányzata együttműködési megállapodást írt alá.

MAV_aszod_balassagyarmat

Aláírás után kezet fog: Veszprémi László, a MÁV Zrt. budapesti pályavasúti területi igazgatója és Sándor István, Magyarnándor polgármestere. Fotó: MÁV


Idén 120 éves az Aszód-Balassagyarmat-Losonc, vagyis a MÁV 78-as számú vasútvonala, a jubileumra kiállítással és fotótárlattal emlékeztek a szervezők Magyarnándoron. Az ünnepségen beszédet mondott többek között Veszprémi László, a MÁV Zrt. budapesti pályavasúti területi igazgatója és Sándor István, a település polgármestere. A MÁV vasúttörténeti kiállítását és Galbács Tamás fotótárlatát Gere József helytörténész ajánlotta a közönség figyelmébe. Az eseményen a MÁV Zrt. és Magyarnándor önkormányzata együttműködési szerződést írt alá az állomás utasforgalmi területének üzemeltetéséről.


Budapesten 1895. június 25-én alakult meg a Nógrádvármegyei HÉV-társaság, és egy hónap múlva megkezdődött a 112 kilométer hosszú, Aszódot Balassagyarmaton át Losonccal összekötő vonal építése. A korabeli előírásoknak megfelelően a vasútvonalat 30 km/h-s sebességre építették (a mellékvonalakon akkoriban maximum 40 km/h lehetett az engedélyezett sebesség), és összesen 221 hidat, 19 állomást, illetve megállóhelyet, 25 nyíltvonali őrházat, 18 felvételi épület és 18 áruraktárt létesítettek. Az építkezés azonban nem volt zökkenőmentes: a hóolvadás és az Ipoly áradása többször elmosta a megépített töltéseket. A vasútvonalat végül 1896. szeptember 12-én nyitották meg a nagyközönség előtt. Kilencvenhat évvel ezelőtt a trianoni döntés Ipolytarnóc és Kalonda között kettévágta a vonalat, azóta a MÁV szerelvényei Balassagyarmatról csak Ipolytarnócig járnak. (A szlovák oldalon 13 évvel ezelőtt viszont megszűnt a személyszállítás.)


A MÁV az utóbbi öt évben jelentős munkálatokat végzett el a vonalon: felszámolta a sebességkorlátozásokat, Ipolyvece és Drégelypalánk között egy hosszabb szakaszon korszerűsítette a vasúti pályát, a Nógrádkövesd és Galgamácsa közötti szakaszon megoldotta a csapadékvíz-elvezetési problémákat, és több helyen hidakat újított fel. Az útátjárók biztonságosabbá tétele érdekében Aszód és Balassagyarmat között több fénysorompót félsorompóval és erős napfényben is jól látható LED-optikával egészített ki.

 

Forrás: MÁV

 

2016-09-30

Nógrád 24 hírportál
A Nógrád24.hu kiadója a MEDIA TODAY KFT. © Minden jog fenntartva. |
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Etikai kódex | Hírarchívum | RSS | Oldaltérkép
Weboldal készítés: DreamSite