A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) Nógrád megyei szervezetének idei Príma díj átadó gáláján Salgótarjánban Balla Krisztián a Balla Euro Kft. ügyvezető igazgatója kapta az év vállalkozója díj elismerését megyénkben. Ennek apropójából beszélgettünk Balla Krisztiánnal, hogy számára mit jelent ez az elismerés, mit jelent ma vállalkozónak lenni Nógrád megyében, és mi az, ami őt motiválja.
Interjú sorozatunk célja, hogy sikeres Nógrád megyei vállalkozásokat, vállalkozókat mutassunk be olvasóinknak, hogy a vállalkozások mögött megismerjük az EMBERT is, aki megálmodta, létrehozta és működteti vállalkozását. Munkahelyeket teremtve, szolgáltatásokat biztosítva ezzel megyénkben.
A kezdetek
A Balla Euro Kft. 2014-ben, a Kakuk Toyota Kft. jogutódjaként kezdte meg tevékenységét. Az ügyvezető-tulajdonos, Balla Krisztián 1990-ben gépjárműszerelő technikusként kezdte meg szakmai pályafutását az akkori Kakuk Toyota Kft.-ben, ahol később munkafelvevőként és az értékesítés területén is dolgozott. Ezt 2002 és 2005 között a Kakuk Autóház frissen megnyitott balassagyarmati kirendeltségének vezetése, majd a 2014-ig a 2005-ben zöldmezős beruházás keretében megnyílt gyöngyösi márkakereskedés és szerviz vezetőjeként eltöltött évek követték. A gyöngyösi Toyota márkakereskedést végül Balla Krisztián 2014-ben vásárolta meg a Kakuk Autóház Kft.-től, azóta pedig a Balla Euro Kft. látja el a Toyota hivatalos magyarországi márkakereskedői és márkaszerviz tevékenységét Gyöngyösön.
Az importőr felkérésére 2020 óta a salgótarjáni márkakereskedői és márkaszerviz feladatokat is ellátó Balla Euro Kft. Az első pillanattól a TOP4-ben szerepelt a magyarországi Toyota márkakereskedők között az Ichiban ügyfél elégedettségi és kiválósági megmérettetésen, a legmagasabb színvonalú ügyfélkiszolgálást célzó erőfeszítések pedig 2022-re értek be az idei Ichiban díj elhódításával. Az Ichiban azt jelenti: „Első számú” azokat a Toyota márkakereskedéseket illeti, akik a legmagasabb szinten vívják ki ügyfeleik megbecsülését. Idén 32 európai ország 2500 márkakereskedése közül 47 vehette át a rangos Ichiban díjat.
Mit tart a legfontosabbnak munkája során?
Most mondhatnám azt, hogy hány autót adtunk el tavaly vagy tavaly előtt, de nem tudnám ezt megmondani kapásból. Engem mindig az érdekelt, hogy olyan szolgáltatást tudjunk biztosítani ügyfeleink részére, amellyel a városunk legjobb és legmegbecsültebb márkája és márkakereskedése legyünk. Ehhez viszont legelőször saját házunk táján kell (kellett) rendet raknunk. Ebből következően egy olyan cégkultúrát szerettünk volna megteremteni, amely az alapját adja annak, hogy mi a legjobbak legyünk Salgótarjánban is és Gyöngyösön is az autókereskedések között. Nagyon fontos számunkra az ügyfél elégedettség, hiszen az ügyfelek az alapján döntenek, hogy mi, a márkakereskedés, milyen magas színvonalon szolgáljuk ki őket. Ezért a cégkultúránk a közvetlen kollégáinkra épül, hogy minden egyes munkatársunk magas színvonalon, maximális odafigyeléssel és tudással szolgálja ki az ügyfeleinket. Meggyőződésem, hogy ezt elérni és megtartani csak erkölcsileg és anyagilag is megbecsült, kiválóan felkészített kollégákkal lehet. A kollégáink elégedettségén, felkészültségén és lojalitásán és az erős csapatszellemen múlik Márkánk és cégünk rövid illetve hosszútávú sikere egyaránt.
Akkor, amikor sok cég munkaerőhiánnyal küzd, kulcsember megtartás nehézségeivel kell szembe néznie nap, mint nap, mi a titka, hogy önnek sok olyan alkalmazottja van, aki már több 10 éve dolgozik önnel?
Ez egyébként végtelenül egyszerű az elméletben, a valóság viszont egy kicsit más. Ha leegyszerűsítenénk akkor lehetne csupán erkölcsi és anyagi elismerés a dolgozók felé. De ez attól sokkal több. A vezetőnek embernek is kell lenni. Én, amikor reggel bejövök igyekszem mindenkit egyesével köszönteni, szemébe nézni és érdeklődni jól vannak-e, őszintén érdeklődök minden kollégám felől. Hiszem, ha ők jól vannak, akkor minden rendben van a cégnél is, és ebből következően az ügyfeleink is jól érzik magukat nálunk.
Mi a titka annak, hogy mindössze 8 év alatt felért a csúcsra és elhódította az Ichiban díjat, amely a megbízhatósági és ügyfél-elégedettségi felmérések alapján ítélik oda legjobbaknak?
Gondoljunk bele, hogy egy ember az életébe hány új autót vesz át, és ha ez bekövetkezik ennek olyan ünnepnek kell lenni, hogy azt egy életen át emlegesse az, akivel ez megtörténik. Azok az kollégák, akik ezeket az autókat átadják, majd később a karbantartások során is fogadják Ügyfeleinket, azt kell tudniuk közvetíteni a vásárlóink felé, hogy márkakereskedésünk összes kollégája eltökélten dolgozik azon, hogy olyan minőségi kiszolgálásban legyen része, amelyre ügyfélként mi magunk is számítanánk.
Az ügyfél megelégedettséget személyesen megtapasztalhattam, láthattam, amikor az interjú közben egy kedves középkorú házaspár jött be az autókereskedésbe és mosolyogva odajöttek, mondván: „erre jártunk, láttuk, hogy itt vagy és gondoltuk beköszönünk neked Krisztián, de megyünk is nem zavarunk” – itt értettem meg, hogy mi az a plusz hozzáadott érték, amelyet Balla úr képvisel, és amit igyekszik átadni minden egyes kollégájának is. Azt gondolom, hogy nem is kell, lehet ehhez mit hozzátenni, amikor egy elégedett ügyfél csak úgy beköszön, mert épp arra járt. Hát ez az igazi elismerés!
Hogy látja most az autópiac helyzetét a jelenlegi gazdasági és energia válság miatt? Hogyan tekint a jövőre ezek alapján?
Feleségemmel aki itt Salgótarjánban egyéni ügyvéd de emellett a cégtársam is illetve a gazdasági vezetőnkkel sokat beszélgetünk a ránk váró kihívásokról. Az gondoljuk, hogy nekünk a dolgunk ebben a helyzetben nem más, mint az, hogy most is és a jövőben is 100%-on kell kiszolgálnunk az ügyfeleinket. Tehát nekünk úgy kell dolgoznunk, hogy megint meg akarjuk nyerni az Ichibant, mert akármilyen válság, akármilyen háború lesz Ichibant fognak osztani. Nekünk azt kell csinálni, amihez a legjobban értünk és ez ebben a pillanatban ez, maximálisan kiszolgálni az ügyfeleinket.
Mit tart a pályafutása eddigi legnagyobb sikerének?
Idén leszek 50 éves, van egy gyönyörű feleségem, három gyönyörű lányom és egy unokám. Májusban átvettük az Ichiban díjat és most megkaptam az Év vállalkozója díjat Nógrád megyében, ez számomra egy óriási elismerés. Mit mondhatnék…a családom a legnagyobb sikerem és a vállalkozásom.
Milyen tervei vannak a jövőre nézve?
Az elkövetkező időszakban is fejlesztésekben gondolkodunk. Sok olyan terv van a fejben, amelyet az elkövetkező időszakban szeretnénk megvalósítani. Több olyan vállalásunk is van már, amelyek már az anyavállalat felé megköttettek, de még nem beszélhetek róla. Tény, hogy folyamatos fejlesztésben gondolkodunk.
Ez a vállalkozás önnek szerelem is, ha jól érzem?
Igen, egyértelműen az, máskülönben ezt nem is lehetne csinálni. Csak akkor, ha szereted azt, amit csinálsz. Úgy kaptam ajándékba ezt Istentől, hogy kedvet is adott hozzá és ez így tud igazán működni. És ez a kedv ragadós. – És ez valóban így van, hiszen a beszélgetésünk alatt végig éreztem azt az energiát, amelyről Balla úr beszél. Olyan szenvedéllyel beszélt a munkájáról, mintha a világ legszebb, legjobb és legkönnyebb munkája lenne az övé. Miközben jól tudjuk, hogy a kereskedelem, az autókereskedelem és azon belül is az új autó kereskedelem nem éppen könnyű szakma napjainkban.
Mennyire tartja fontosnak ön a társadalmi szerepvállalást?
Nagyon fontosnak tartom. Azt gondolom, hogy egy vállalkozásnak, amelyik nyereséget termel kötelessége a társadalmi szerepvállalás, ez nem is kérdés. Mi a kulturális élet innovációjában, a minőségi kultúrafogyasztás népszerűsítésében gondolkodunk és nagy megtiszteltetés a számunkra, hogy lehetőségünk van támogatni a helyi kulturális életet.
A vállalkozások feladata serkenteni egy város vérkeringését, munkahelyeket teremtve, szolgáltatásokat, termékeket kínálni, létrehozni. Sokan mondják, hogy Nógrád megyében vagy Salgótarjánban nem jó élni én azt mondom, hogy ha ugyan annyi ember mondaná, hogy ez a város jó, mint amennyien mondják, hogy rossz, akkor minden megváltozna itt helyben is. Azt gondolom, hogy minél többen mondjuk és gondoljuk azt, hogy Nógrád megye jó hely annál hangosabbak leszünk és végre az itt élők is elhiszik, hogy Salgótarján és Nógrád megye valóban az a hely, ahol jó élni!
PFA