2018. november 14., szerda - Aliz
Keresés a tartalomban
Nógrád MegyeAz Egyenlő Bánásmód Hatóság joggyakorlatáról II. rész: Szolgáltatások

Az Egyenlő Bánásmód Hatóság joggyakorlatáról - II. rész: Szolgáltatások


Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény előírja, hogy az egyenlő bánásmód követelményét köteles megtartani az, aki az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségeiben szolgáltatást nyújt, vagy árut forgalmaz, illetve aki nyilvános ajánlatot tesz szerződéskötésre.

jog


Ez azt jelenti, hogy a gyakorlatban az egyenlő bánásmód követelményét minden olyan helyen be kell tartani, ahol embereket szolgálnak ki, így például az üzletekben, a mozikban, a bankban, a színházban, a múzeumokban, a könyvtárakban, a szórakozóhelyeken.


A törvény szerint az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti a közvetlen és közvetett hátrányos megkülönböztetés, a zaklatás, a jogellenes elkülönítés, a megtorlás, valamint az ezekre adott utasítás. Az áruk és szolgáltatások területén szinte minden esetben a diszkrimináció közvetlen formájával találkozhatunk.

A gázszolgáltató ügyfélszolgálatára tett panaszt egy kerekesszékkel közlekedő mozgáskorlátozott kérelmező, aki az ügyintézését telefonon nem tudta lebonyolítani, mert ez elől a szolgáltató elzárkózott, személyes megjelenést kért a panaszostól. Az ügyfélszolgálati irodát azonban a panaszos nem tudja megközelíteni. A szolgáltatás igénybevétele során a panaszost megilleti az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának a joga, viszont az akadálymentesítési határidő 2013. december 31-én telik le, így a Hatóság a kérelmet elutasította, mivel a szolgáltató nem sértett jogszabályt. [510/2011.]

A Hatóság megállapította a jogsértést, elrendelte a határozata nyilvános közzétételét, továbbá eltiltotta a vendéglátó helyet üzemeltető gazdasági társaságot a további jogsértéstől abban az ügyben, amelyben a kérelmező panasza szerint a szórakozóhelyre roma származású személyeket nem engednek be. A Hatóság az eljárás során tesztelést alkalmazott, melynek során két roma származású tesztelőt nem szolgáltak ki, míg két nem roma kontrollszemélyt igen, továbbá az eljárás alá vont nem tudta kimenteni magát a tagsági igazolványok kiadásának gyakorlata tekintetében sem, a kiszolgálás jogszerű megtagadását nem tudta igazolni. [114/2011.]

A hatóság kizárólag védett tulajdonság, illetve személyes, konkrét sérelem esetén tud eljárást indítani, így nem indult eljárás például abban az esetben, amikor termékbemutatón az idősebb érdeklődőket részesítették előnyben, mivel a megkülönböztetésnek az adott jogviszonnyal közvetlenül összefüggő, ésszerű indoka volt a nyugdíjas célcsoport gazdasági indokból való megkülönböztetése. Hasonló okokból nem indult eljárás akkor sem, amikor a helyi önkormányzat által üzemeltett fürdőben a helyi lakosok kedvezményes árú belépőjegyeket vásárolhattak. A helyi önkormányzat által üzemeltett létesítmények ugyanis részben a helyben lakók adóiból, hozzájárulásaiból tartják fenn magukat, így a hozzájárulások belépődíjba való beépítése nem ütközik jogszabályba.

Fentiekben néhány jogeseten keresztül a szolgáltatások igénybe vétele körében felmerülő problémákat csak érintőlegesen szemléltettük, ezen a területen sem adható kimerítő tájékoztatás, mivel akár jogszerű is lehet bizonyos mértékű, arányos megkülönböztetés például a hagyományápolás, a kulturális és az önazonosság fenntartását szolgáló létesítmények esetében.

További információk: a www.egyenlobanasmod.hu oldalon, illetőleg a Hatóság Nógrád megyei referensénél, dr. Pintér Tímeánál szerdánként 12-16 óra között Salgótarjánban a Mozgáskorlátozottak Egymást Segítő Egyesületének irodájában (Salgótarján, Lőwy Sándor út 12-14.).

 

HÍR PORT24

 

 

2011-12-19

Nógrád 24 hírportál
A Nógrád24.hu kiadója a MEDIA TODAY KFT. © Minden jog fenntartva. |
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Etikai kódex | Hírarchívum | RSS | Oldaltérkép
Weboldal készítés: DreamSite