2018. november 14., szerda - Aliz
Keresés a tartalomban
ItthonBudai Gyula: csapdahelyzetbe sodorták a szocialisták a Malévot

Budai Gyula: csapdahelyzetbe sodorták a szocialisták a Malévot


Csapdahelyzetbe sodorta a Malévot a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány az elszámoltatási kormánybiztos szerint. Budai Gyula csütörtöki sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: a légitársaság 2007-es privatizációjával, majd 2010-es visszaállamosításával a vállalat mára működőképességének határára ért, a jelenlegi kabinet pedig a 22-es csapdájába került. Közölte azt is: információi szerint a Malévval kapcsolatban már nyomoz az ügyészség.

Budai01


A kormánybiztos - megerősítve az MTI-nek adott szerdai nyilatkozatát - kifejtette: az Európai Bizottság döntése nyomán állami támogatás már nem nyújtható a Malévnak, szakmai befektető pedig nem jelentkezik a cégért a tulajdonosi konstrukció miatt, ugyanis a kisebbségi tulajdonos - egy orosz bank - minden döntést meg tud akadályozni. Mindez "egyértelműen meghatározza a Malév sorsát az elkövetkező időben" - szögezte le.


Hivatalának több mint féléves vizsgálata alapján kifejtette: a privatizáció és a visszaállamosítás során a Malévnak nyújtott támogatásokat, hiteleket az akkori szocialista kormányok nem biztosíthatták volna a cégnek. Ezt támasztja alá az Európai Bizottság január eleji döntése is - magyarázta. Az Európai Bizottság az év elején felszólította Magyarországot a Malévnak 2007 és 2010 között nyújtott, az EU-s szabályokkal "összeegyeztethetetlen" - 70-100 milliárd forint közötti - állami támogatás visszafizettetésére.


Budai Gyula azt is megállapította, hogy a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány az eladáskor és a visszavásárláskor "szándékosan szegte meg azokat az európai uniós elveket, amelyek a nehéz helyzetben lévő állami vállalatoknak nyújtott állami támogatások körét határozzák meg". Példaként azt mondta: az akkori kabinetnek és Veres János akkori pénzügyminiszternek tisztában kellett lennie azzal, hogy a privatizációs szerződésben meghatározott forrásokat nem lehetett volna a Malév állami támogatására felhasználni. Ugyanígy a pénzügyminiszteri posztot a visszaállamosítás idején betöltő Oszkó Péternek is ismernie kellett ezt az uniós jogforrást - hívta fel a figyelmet.


A privatizáció részleteiről szólva kifejtette: a pályázaton nyertes AirBridge Zrt. "semmi másnak nem tekinthető, mint egy stróman cégnek, amelyet kifejezetten erre a privatizációra hoztak létre". A zrt.-ben megtalálható volt két olyan részvényes - az előző MSZP-kormányokhoz "erős szálakkal kötődő" Költő Magdolna és Kiss Kálmán személyében -, "akik szintén strómanként vettek részt a cégben, ugyanis a részvényeiket a többségi tulajdonos Borisz Abramovics orosz üzletember finanszírozta meg" - részletezte Budai, hozzátéve, a privatizációs szerződéseket úgy kötötték meg, hogy a Malév és a magyar állam járjon a lehető legrosszabbul, a tranzakciónak pedig csak egy célja volt, hogy egy stróman cégen keresztül az orosz VEB bank - az AirBridge hitelezője - többségi tulajdont szerezzen a légitársaságban, és ez sikerült is.


"A Malév lényegében önmagát finanszírozta meg a privatizáció során. (...) Az állam számára ennyire rossz konstrukciót az elmúlt húsz évben még senki nem készített. Teljesen egyértelmű, hogy ez a szerződés, a garancia és a viszontgarancia ilyen jellegű meghatározása mindenképpen az AirBridge Zrt.-nek és az orosz VEB banknak kedvezett" - összegezte, megjegyezve, hogy a Gyurcsány-kormány ezzel már 2007-ben kényszerpályára állította a Malévot.


A történet folytatásáról szólva elmondta: az orosz bank nem akarta tovább finanszírozni a Malév működését, ezért kellett 2010-ben a magyar államnak visszavásárolnia a Malév-részvények 95 százalékát, ám 5 százalék az orosz banknál maradt, ez az 5 százalék pedig "lényegében többségi döntést eredményezett a kisebbségi tulajdonosnak", és minden döntést meg tudott akadályozni. Így a visszaállamosítási szerződés még nehezebb helyzetbe hozta a Malévot - közölte a kormánybiztos.


Ez vezetett oda, hogy "a szocialista kormányok egy olyan kényszerpályát jelöltek ki az Orbán-kormánynak, amelyből kiút nem nagyon látható", a Malév pedig a működőképesség határára ért - összegezte vizsgálatának eredményét. Budai Gyula közölte azt is, hogy a Malévval kapcsolatban tett öt büntetőfeljelentése ügyében információi szerint már nyomoz az ügyészség. Ezek között van a légitársaság privatizációja, viszontgarancia-szerződése, a Malév Vagyonkezelő Kft. ügye, a Malév visszaállamosítása és a Malév Ground Holding Zrt. cateringszerződése.

 

Forrás: MTI/HÍR PORT24

 

 

2012-01-26

Nógrád 24 hírportál
A Nógrád24.hu kiadója a MEDIA TODAY KFT. © Minden jog fenntartva. |
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Etikai kódex | Hírarchívum | RSS | Oldaltérkép
Weboldal készítés: DreamSite