2018. november 20., kedd - Jolán
Keresés a tartalomban
ItthonFókuszban az egész életen át tartó tanulás, sikerek a mobilitási programokban

Nemzetközi oktatási kapcsolatok: Fókuszban az egész életen át tartó tanulás, sikerek a mobilitási programokban


Az egész életen át tartó tanulás magyarországi stratégiájának elfogadását, és a sikeres hallgatói mobilitási programokat emelte ki többek között az oktatási államtitkárság a kormány megalakulásának közelgő, két éves évfordulója alkalmából az MTI kérésére küldött szakmai összefoglalóban.

egyetem

Az eddigi időszakot áttekintő összegzés szerint az egész életen át tartó tanulás magyarországi stratégiájának megvalósításáról szóló kormányhatározat alapján a végrehajtásról kétévente jelentést kell benyújtani a kabinetnek. A 2010-11-es időszakról szóló dokumentum elkészült, és azt a kormány elfogadta.

Kiemelték: az egész életen át tartó tanulás program az Európai Bizottság oktatást és képzést támogató programja, amelyben Magyarország 2010-11-ben is rendkívül sikeresen vett részt. A program keretében az elmúlt két évben is számos tanár, oktató, diák és hallgató kapott pályázati úton támogatást nemzetközi mobilitási és együttműködési projektekben való részvételhez.

Az államtitkárság kifejtette: a program négy alprogramja közül a Comenius a közoktatást, az Erasmus a felsőoktatást, a Leonardo a szakképzést, a Grudtvig a felnőttkori tanulást támogatja. 2010-ben a Magyarország számára rendelkezésre álló több mint 20 millió eurós pályázati keretet a pályázók rendkívül eredményesen, 99,9 százalékban használták fel. A program keretében 12.355-an vettek részt mobilitási programokban. 2011-ben a pályázati keret 21,3 millió euró (mintegy 6 milliárd forint) volt, a források lekötése szintén nagyon sikeres, 2011 végéig 98,6 százalékos. Tavaly összesen 12.989-an kaptak támogatást külföldi tanulmányi időszak, szakmai gyakorlat vagy tanulmányút lebonyolítására.

A mobilitási programok mellett a program lehetőséget nyújt nemzetközi együttműködésekben, projektekben, szakmai hálózatokban való részvételre, ami az oktatási ágazat számos további szereplője számára teszi lehetővé a nemzetközi tapasztalatszerzést.

Felidézték, a 2011-es magyar EU elnökség az oktatás területén nagy hangsúlyt fektetett az Európa 2020 (uniós növekedési)stratégia számszerű megvalósulását segítő kezdeményezések, valamint az első ízben megvalósuló Európai Szemeszter végrehajtására. Az oktatásért és képzésért felelős miniszterek a fiatalok munkaerő-piaci esélyeinek, foglalkoztathatóságának növelésére erőfeszítéseket tettek a tanulmányi célú mobilitás ösztönzése érdekében. Emellett a tárcavezetők elköteleződtek a korai iskolaelhagyás csökkentése, megelőzése mellett, kiváltképp a hátrányos helyzetű, köztük roma gyermekek esetében.

A Gödöllőn megrendezett informális oktatási miniszteri találkozón Európa miniszterei először ejtettek szót a sok országban aktuális iskolai erőszak kezelésének, megelőzésének lehetőségeiről is.

Az összegzés kitér arra is, hogy az OECD által fejlődőnek minősített országok vonatkozásában Magyarország a nemzetközi fejlesztési együttműködéshez az oktatási területen több mint egy milliárd forinttal járul hozzá a tanulmányi cserék révén. Ezek közül is kiemelendő a nemzetközi megállapodásokban is meghatározott ösztöndíjak biztosítása, amely elsősorban a közel-keleti (Palesztin Hatóság, Jemen) és egyes ázsiai országokra koncentrál. A segélyezési politika kiemelt eleme Magyarország NATO szerepvállalása kapcsán az afganisztáni tartományi újjáépítési csoport (PRT-ban) munkájában való aktív részvétel. A magas szintű látogatások alkalmával minden alkalommal hangsúlyozottan emeli ki az afgán fél az oktatási megállapodás révén biztosított ösztöndíjakat. Jelenleg 24 afgán hallgató tanul magyar egyetemeken a program keretében és további 10 új hallgató fogadására kötöttek megállapodást.

Az összegzésben kitérnek az oktatási reformokról a nagykövetségekkel tartott párbeszédre is, mint kiemelték: 2011-ben Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár két alkalommal is tájékoztatót tartott a budapesti külképviseletek vezetőinek és a külföldi kulturális intézetek igazgatóinak az előkészületben lévő köz- és felsőoktatási törvényekről, valamint az oktatási terület EU elnökségi prioritásairól. A tavasszal egy további találkozót terveznek az új törvények végrehajtási jogszabályairól.

A vállalati szektorral való együttműködésre két példát említenek, azt egyik 2011 februárjában a HUAWEI kínai telekommunikációs nagyvállalat képviselőivel valósult meg, ennek keretében a Budapesti Műszaki Egyetemen és a Corvinus Egyetemen évente 15 hallgatónak ösztöndíjkeretet ajánlott fel a kínai fél. A BBC, a Telekom és a erőforrás-minisztérium közötti együttműködésben valósult meg a "BBC Entertainment & ESU Public Speaking Awards, Hungary 2011" elnevezésű, 2011 tavaszán megrendezett középiskolásoknak szóló angol nyelvű nemzetközi vetélkedő, amelyet idén is megrendeznek.

Emellett szervezik a magyar felsőoktatás részvételét a brazil kormány ösztöndíjas programjában, amelynek keretében Brazília 100 ezer ösztöndíjast küld külföldi egyetemekre résztanulmányok folytatására is. Albániával 2012 márciusában írták alá az új oktatási és tudományos munkatervet. Jelenleg a montenegrói, szerb és török munkatervek kidolgozása folyik. Balkán-kutatásokra a nemzetközi terület egymillió forint támogatást adott az ELTE-Pécsi Tudományegyetem Balkán Központ speciális projektjére.

Hozzátették: Kína kiemelt szegmense a magyar külpolitikának, havi rendszerességgel fogadnak oktatási delegációkat, kiemelendő a kínai oktatási miniszterhelyettessel folytatott államtitkári megbeszélés. Folyamatban van az új kínai munkaterv kidolgozása, a Hanban (Kínai Nyelvoktatási Tanács) szakértőivel közösen nyelvoktatási tananyag kidolgozása, a Konfuciusz Intézeti Hálózat fejlesztése, és 100 fős kínai középiskolai tanulmányút szervezése.

Forrás: MTI/ HÍR PORT24

 

 

2012-05-14

Nógrád 24 hírportál
A Nógrád24.hu kiadója a MEDIA TODAY KFT. © Minden jog fenntartva. |
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Etikai kódex | Hírarchívum | RSS | Oldaltérkép
Weboldal készítés: DreamSite