2018. szeptember 20., csütörtök - Friderika
Keresés a tartalomban
Nógrád MegyeHelyijárat csökkentés: újabb fejlemények

Helyijárat csökkentés: újabb fejlemények

Mint ahogy hétfőn beszámoltunk arról, hogy nagy felháborodást váltott ki Salgótarjánban a helyijárat módosítása, amely február 4-én lépett életbe. Kíváncsiak voltunk Salgótarján város vezetésének véleményére is az üggyel kapcsolatosan. A járatritkításokról, a város és a Nógrád Volán Zrt. között kialakult helyzetről a Nógrád24.hu-nak Székyné dr. Sztrémi Melinda Salgótarján polgármestere beszélt.

Nógrád Volán

A Nógrád Volán Zrt. kezdeményezésére, Salgótarjánban új menetrend lépett életbe február 4-től. A kérdés nem az volt, hogy hogyan lehet jobb menetrendje a városnak, hanem, hogy lesz-e egyáltalán helyijárat az év felétől. Mindeközben a város önkormányzata perben áll a Nógrád Volán Zrt-vel, és komolyan fontolgatja a szerződés felbontását. A tömegközlekedést szolgáltató cég a helyijárati közlekedésen keletkezett kétszázmilliós veszteségét akarja ugyanis a városra terhelni.

Az előző kormány a helyijárati közlekedésben megszüntette a kedvezmények árkompenzációját. Ez egy folyamat volt, ami azt eredményezte, hogy 2006 és 2010 között 1,6 milliárd forint meg nem térített kedvezmény és ingyenes utazás miatti kieső bevétel keletkezett. Ezt egy ideig kezelték az üzletágak közötti keresztfinanszírozással, azonban miután az üzletágak elkülönítése megtörtént a helyijáratoknál elkezdett felhalmozódni a veszteség. Ezt az elmúlt két évben megpróbálták a városokon behajtani, a legtöbb esetben tárgyalások egyeztetések útján. Az országban egyedüliként a Nógrád Volán peresítette követelését Salgótarjánnal szemben.

A jelenlegi kormánynak nincs mozgástere arra, hogy a milliárdos károkat, amiket elődje felhalmozott a MÁV-nál, BKV-nál, MALÉV-nél illetve a városi tömegközlekedésnél, most egyszerre megfinanszírozza.

A város hosszú hónapok óta tárgyal a Nógrád Volánnal eredménytelenül. A peres eljárásban született egy számunkra kedvező első fokú ítélet, de a Volán fellebbezett. Ez azonban nem oldja meg a helyzetünket rövid távon. A város 40 millió forint támogatást ad a helyi tömegközlekedéshez, amihez a cég több mint 40 millió forint állami támogatást hív le. Ezeken felül a város további 17 millió forint értékben vásárol éves tanulóbérleteket, ezzel is hozzájárulva a működési költségekhez. Ennél több pénzt, ráadásul százmilliós nagyságrendben nem tud adni a város.

Ez a probléma egyébként már téma volt a Megyei Jogú Városok Szövetségének legutóbbi közgyűlésén is, ahol törvénymódosító javaslat is született. A helyi közlekedésre fordítható állami támogatás kilencvenkét százalékát ugyanis most a BKV kapja és a maradék nyolc százalékon osztozik hetven vidéki város.

 

Székiné1

A salgótarjáni helyijárat változásának kérdéséről, Székyné dr. Sztrémi Melinda, Salgótarján polgármestere elmondta:
„Salgótarjánnak a Nógrád Volánhoz olyan módon nincs köze, hogy a városi önkormányzat sem tulajdonosa, sem fenntartója a Volánnak. Mi szolgáltatást vásárlunk, szerződéses viszonyban vagyunk a Nógrád Volánnal. Százmillió forintot az önkormányzat okán kap meg a Nógrád Volán, hogy lássa el a helyi közlekedést, ő ennek ellenére kimutat 200 millió veszteséget. A város csak úgy tudna fizetni, ha az emberekre adókat vetnénk ki, de nem akarjuk ezt megtenni. Egy 5,7%-os áremelést engedtünk, viszont erre a Volán úgy válaszolt, hogy ő emellett egy járatmódosítást hajt végre. Mikor beküldték a menetrendet azt nem fogadtuk el, az volt a kikötésünk, hogy a munkába, iskolába járás időszakában az eddigi színvonalat lássák el. Ez nyilván azt jelentette, hogy a köztes időben csökkentsék erőteljesebben a járatokat. Azt is kértük -mivel hosszú város vagyunk-, hogy kerüljenek be olyan új járatok, amelyek össze tudják gyűjteni az embereket. Ilyen lett például a 63A vagy 63Y, melyek bekerültek az új menetrendbe.
Ennek ellenére a város azt mondta a Nógrád Volán Zrt-nek, hogy nagyon komolyan végiggondolja, hogy a 2012-es évben keres-e új szolgáltatót, mert nem ért egyet a veszteség Salgótarjánra való terhelésével."

A Nógrád Volán Zrt. tájékoztatása szerint, kisebb igazításokra természetesen van lehetőség, de több eszköz, több futásteljesítmény nem áll rendelkezésre. A város részéről várjuk és gyűjtjük az emberek véleményét, az új menetrend gyakorlati megvalósulásával kapcsolatban és -ahogy azt eddig is megtettük-, a szükséges módosítási javaslatokat jelezzük a Nógrád Volán Zrt. felé.

A fentiek tudatában a továbbiakban sem érti a város vezetése, hogy a volánnak miért volt fontos napelemes utastájékoztatási rendszert kiépíteni 350 millió forintért. Ez ellen a város vezetése határozottan tiltakozott. Mi közös pályázaton a helyijárati buszállomást szerettük volna felhozni a déli decentrumból a piac mögé. Ezzel megszüntetnénk a szellemjáratokat. Erről a célunkról nem mondtunk le most sem - mondta a polgármester asszony.

A város vezetői arra kérik Salgótarján lakosságát, hogy a fentiek tudatában tekintsenek az új menetrendre. A város vezetése azt ígéri, hogy a december 31-én lejáró szerződés után, január 1-től olyan szolgáltatóval kíván megállapodni, aki a városban élők megelégedésére nyújtja a szolgáltatást a város vezetésével együttműködésben.

 

HÍR PORT24

 

 

2012-02-07

Nógrád 24 hírportál
A Nógrád24.hu kiadója a MEDIA TODAY KFT. © Minden jog fenntartva. |
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Etikai kódex | Hírarchívum | RSS | Oldaltérkép
Weboldal készítés: DreamSite