2018. szeptember 24., hétfő - Gellért
Keresés a tartalomban
Test és lélekImmunerősítés-hasznos tippek a náthaszezonra

Immunerősítés-hasznos tippek a náthaszezonra

Megfázás, fáradékonyság, folyamatos álmosság, kedvtelenség ezek mind-mind lehetnek a gyenge immunrendszer első jelei. Nem akarja, hogy az első kisebb szellő ágynak döntse? Tartsa be a következő pontokat és a szervezete garantáltan ellenállóbb lesz a betegségekkel szemben.

imszaz

Első körben nagyon fontos, hogy megismerkedjünk magával a fogalommal. Mi is az-az immunrendszer? Röviden és tömören a szervezet elsődleges védőbástyája. Egy olyan mechanizmus mely megóv minket a betegségektől. Immunrendszerünk gyengülésével szervezetünk ellenálló képessége is csökken. Fogékonyabbak leszünk a betegségekre, könnyebben fázunk meg, mindig gyengének és kedvtelennek érezzük magunkat, gyakran tör ránk álmosság és egy könnyebb munkanap után is csak azt várjuk, hogy azonnal ágyba bújhassunk.


Mitől lehet gyenge immunrendszerünk ?

• helytelen életmód (táplálkozási hiányosságok, vitaminhiány, alul-vagy túltápláltság, túlságosan kevés mozgás)

• fokozott alkoholfogyasztás, dohányzás

• környezeti terhelések

• súlyos traumák, betegségek, anyagcserezavarok, krónikus betegségek, súlyos allergiák

• túlzott gyógyszerfogyasztás

• stressz, depresszió

Mit tehetünk annak érdekében, hogy az ősz és a tél ne a betegségekről szóljon?

Táplálkozás:

Az első és legfontosabb, hogy értékes táplálékokat juttassunk a szervezetbe. Sok friss, az évszaknak megfelelő zöldség, gyümölcs szerepeljen étrendünkben. A magas vitamin-és ásványi anyag tartalmú savanyú káposzta, cékla, gyökérzöldségek, alma, körte, sütőtök az őszi-téli időszak legkedveltebb ételei közé tartoznak. Magas C-vitamin tartalmuk miatt igen csak ajánlott a kivi,citrom,grapefruit,mandarin és a narancs fogyasztása is. Természetesen az itt fel nem sorolt magas vitamintartalmú gyümölcsök és zöldségek fogyasztása is fokozottan ajánlott ezen időszakban. Egy szezonális gyümölcsökből készült saláta nagyban hozzájárulhat napi vitaminkészletünk feltöltéséhez. Ezáltal megfelelő energiát kapunk mindennapi teendőinkhez.

imtizegy

Amennyiben lehetséges fogyasszunk sovány húsokat, hidegen sajtolt olajokat, csírákat, teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket, aszalt gyümölcsöket, olajos magvakat, hüvelyesekből készült leveseket, főzelékeket, pástétomokat.

im

Miért fontos, hogy ilyen ételeket fogyasszunk?

Immunrendszerünk 70%-a a beleinkben lakik, javarészt attól függ állapota, hogy mit eszünk. Amit megeszünk, ami bekerül a szervezetünkbe, csak abból tudunk építkezni, az határozza meg egészségi állapotunkat. "Táplálékod legyen orvosságod" - mondta Hippokratész.

A-vitamin:

Ezen vitamin kifejezetten szükséges a kiegyensúlyozott immunrendszerhez. Hozzájárul többek közt még a bőr és szövetek épségéhez valamint a csontok fejlődéséhez is.

imtizenharom

Legjobb A-vitamin forrásaink a belsőségek (tehát a máj, vese, szív), a tojássárgája, a tej és tejtermékek, tengeri halak. Provitaminját tartalmazza nagy mennyiségben a sárgarépa, a paraj, a sütőtök, kajszi- és sárgabarack, sárgadinnye valamint a paprika.

Amennyiben nem szeretnék hiányt ezen vitaminból a fent említett élelmiszereket rendszeresen fogyasszuk.

C-vitamin:

Mivel az ember szervezete nem tudja előállítani saját maga a C-vitamin-t ellentétben a legtöbb állati szervezettel - ezért csak az étellel, illetve kiegészítő táplálékként tudjuk a szervezetünkbe bevinni, hogy pótolhatatlan hatása érvényesüljön. Ezen időszakban igen ajánlatos valamilyen C-vitamin készítményt beszerezni, hiszen lehetnek olyan napok, amikor nem tudunk elegendő mennyiséget a szervezetbe juttatni. A nátha megelőzésében és kezelésében valamint az immunerősítésben kiemelkedő jelentősége van. Ráadásul télen különösen hasznos a bevitele, hiszen fokozza a hidegtűrő képességet.

imegy


Szervezetünknek természetesen nem csak ezen két vitaminra van szüksége így fokozottan ajánlott ebben az időszakban valamilyen „multivitamin" beszerzése hiszen nem biztos,hogy mindenből tudunk megfelelő mennyiséget szervezetünkbe juttatni. Ezek rengetek vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak komplex formában.

Csipkebogyó:

A csipkebogyó C-vitamin tartalma tízszer nagyobb a citroménál valamint nagy mennyiségben tartalmaz A-vitamint is. Készítenek belőle teát, szirupot valamint lekvárt. A bogyóból készített gyógytea influenzás időszakban, meghűléses megbetegedések idején rendszeresen fogyasztandó.

imketto


Grépfrút (vitaminbomba):

Egyetlen grépfrút elfogyasztása fedezi a szervezet napi C-vitamin-szükségletét. Ezzel nem csupán az immunsejtek működésének hatékonyságát fokozza, de védelmet biztosít a szabadgyökök ellen is. A gerezdeket elválasztó hártyás részt is érdemes elfogyasztani, hiszen sok élelmi rostot és flavonoidot tartalmaz. Ezért is tanácsos otthon facsarni a gyümölcsöt, ahelyett, hogy boltban vásárolnánk szűrt grépfrútlevet.

imot


Méz:

A méz rendszeres fogyasztása elősegíti a vérképződést, gyarapítja az immunrendszer vérképző sejtjeit. Igen gazdag vasban, rézben, mangánban valamint B1, B2, B6-ot, C-vitamin-t és folsavat is tartalmaz. Mondanom sem kell, hogy ebben az időszakban kiemelten fontos fogyatása. Amennyiben módunkban áll cukor helyett ízesítsük teánkat mézzel.

Ezen ősi „csodaszer" felerősíti az immunrendszert, megvéd a vírusoktól, baktériumoktól, erőssé, "munkabíróvá" tesz.

imkil

Fokhagyma:

Hatóanyagainak köszönhetően remek baktérium- és vírusölő természetes orvosság, mely nemcsak a légutakat tisztítja, és a náthát űzi el, hanem számos, sokak által nem ismert gyógyító hatása van:

• emésztést elősegítő,

• bélfertőtlenítő,

• vérnyomáscsökkentő,

• epe- és májműködést elősegítő,

• érelmeszesedés ellen is hatásos,

• valamint a narancsbőr elleni harcban is remek fegyver

Érdemes tehát pirítósunkat illetve egyéb más ételeinket fokhagymával ízesíteni.

imharom

 

Ásványvíz:

A természetes ásványvíz egészséges, eredeténél fogva tiszta, minden kémiai szennyeződéstől mentes, mely kedvező mennyiségben tartalmaz ásványi anyagokat. Amennyiben kiegyensúlyozott és erős immunrendszert szeretnénk dobjuk félre a cukros üdítőket, helyette inkább válasszunk szénsavmentes ásványvizet. Magnézium tartalmának köszönhetően többek között élénkítő hatással is bír.

imtiz

A víz létfontosságú a testfunkciók fenntartásához, és fontos szerepet játszik az egészség megőrzésében.(1,5-2 liter elegendő a napi vízháztartás fenntartásához)

 

Mozgás- Sport

Az emberek fizikai aktivitása az elmúlt években jelentősen csökkent, általánossá vált az ülő életmód. A mozgásszegénység különösen jellemző és nagyfokú az idősebbek valamint a fiatalabb korosztály körében. A gyerekek egyre kevesebb időt töltenek a szabadban. A mozgás és sportolás helyett inkább a számítógépet és a televíziót választják. Ennek súlyos következményei lehetnek. Gyengül az immunrendszer. Fogékonyabbak lesznek a különböző betegségekre, hajlamosak az elhízásra. Ez különböző érrendszeri megbetegedésekhez, szív és tüdő problémákhoz, cukorbetegséghez vezethet.

imhet

Nem elégséges helyesen táplálkozni, megfelelő mozgás is szükséges ellenálló képességünk javításához. Válasszunk tehát életmódunkhoz megfelelő sportot. Legyen az úszás, futás, testépítés vagy bármilyen más sport. Egy a lényeg: rendszeresen mozogjunk. Amennyiben ez megvalósul, fokozhatjuk a szív és a tüdő teljesítőképességét, csökkenthetjük a szívizomzat oxigénigényét. Ezen kívül a mozgás hatására csökken a vérzsír-szint, a vérnyomás. Az izommunka csökkenti a vércukorszintet, segít testsúlyunk karbantartásában.

Káros szenvedélyek mellőzése:

Éljünk káros szenvedélyektől mentesen! A cigaretta és az alkohol káros hatásairól regényt lehetne írni.

Egy példa: egyetlen szál cigaretta 20mg C-vitamin elvonásra készteti szervezetünket.

imx

Így a rendszeres dohányosoknak kifejezetten szükséges ezen vitamin pótlása. Amennyiben egészséges és kiegyensúlyozott immunrendszert szeretnének, legjobb ha véglegesen elhagyják ezt a káros szokást, a mértéktelen alkoholfogyasztással együtt.

Összegzés:

A fertőzésekkel szembeszálló immunrendszer hatékony működéséhez fehérjék (esszenciális aminosavak), szénhidrátok, zsírok, valamint esszenciális vitaminok és ásványi anyagok állandó, kiegyensúlyozott bevitelére van szükség. A helytelen vagy hiányos táplálkozás-, ami elsősorban a vitaminok, ásványi anyagok hiányát jelenti- sok más tényezővel egyetemben, gyengíti védekezőképességünket.

imtizennegy

Az erős és kiegyensúlyozott immunrendszerért tehát mellőzük a káros szokásokat (dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás, drogok), táplálkozzunk helyesen (antioxidánsokban gazdag táplálék kiegészítés), rendszeresen sportoljunk, csökkentsük a mindennapi stresszt valamint rendszeresen járjunk orvosi ellenőrzésre.

Ezen pontok betartásával a betegségek kialakulásának veszélyét a minimálisra lehet csökkenteni, illetve immunrendszerünket is jelentős mértékben felerősíthetjük.

 

HÍR POR 24 / Remenár János

 

2012-01-23

Nógrád 24 hírportál
A Nógrád24.hu kiadója a MEDIA TODAY KFT. © Minden jog fenntartva. |
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Etikai kódex | Hírarchívum | RSS | Oldaltérkép
Weboldal készítés: DreamSite