2018. szeptember 26., szerda - Jusztina
Keresés a tartalomban
ItthonMagyarország közlekedésbiztonsága 2011. első hét hónapjában

Magyarország közlekedésbiztonsága 2011. első hét hónapjában

Az év eddig eltelt hét hónapjában a személysérüléses közúti balesetek és a balesetekben meghalt személyek száma egyaránt csökkent, az ittasan okozott balesetek száma jelentős negatívumot mutat.

 

rendor001

A rendőrség által gyűjtött előzetes - azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő - adatok alapján 2011. január 01. és július 31. között összesen 8 613 személysérüléses közúti baleset történt, 3,12%-kal kevesebb, mint 2010. azonos időszakában (akkor 8 890 balesetet regisztráltak).

A csökkenő tendencia a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses balesetek vonatkozásában egyaránt kimutatható, a felsorolás sorrendjének megfelelően - 16,9%-os, 8,0%-os, valamint 0,03%-os a csökkenés.

A közúti közlekedésbiztonság terén egyértelműen a balesetben meghalt személyek számának alakulása számít a legfontosabb tényezőnek. Ezzel kapcsolatban kedvező hír, hogy az első hét hónapban a közúti balesetben meghalt személyek száma a tavalyi 393 főről 323 főre csökkent. Az így mérhető 17,81%-os csökkenés azt jelenti, hogy az első hónapban 70 emberi életet sikerült megmenteni 2010. azonos időszakához képest.

Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma jelentősen visszaesett, hiszen a tavalyi 1 032-vel szemben idén július végéig 847 ittas baleset történt (ez 17,9%-os csökkenést jelez). Ennek megfelelően az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya is kedvezően változott, 11,6%-ról 9,8%-ra esett vissza.

A közúti balesetek legfőbb okai gyakorlatilag változatlanok. A személyi sérüléssel járó balesetek 27%-ának a hátterében továbbra is a gyorshajtás áll (2 347 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 1 998 baleset (részaránya 23%), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 1 375 baleset (részaránya 16%) történt.

A közúti balesetek túlnyomó részét, 61%-át a személygépkocsi vezetők okozták, bár megjegyzendő, hogy a közúti forgalmon belüli aránya ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb. A tehergépkocsi vezetők a balesetek 9%-ának, az autóbusz vezetők pedig az összes baleset 1%-ának az okozásáért felelősek. A motorkerékpárosok az összes baleset 4%-át, a segédmotoros kerékpárosok pedig 5%-át okozták.

Továbbra is magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében (996 balesetet okoztak kerékpárral, az összes baleset 12%-át. Ez egyben azt is jelenti, hogy idén a kerékpárosok több személyi sérüléssel járó közúti balesetet okoztak, mint a segédmotor-kerékpárosok, a motorkerékpárosok és az autóbusz vezetők összesen.

A 2011. I-VII. havi adatok időarányos összehasonlítása a közlekedéspolitikai célkitűzésekkel

Magyarország hatályos közlekedéspolitikai programja (címe: „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015") a közlekedésbiztonság területén mennyiségi célkitűzéseket tartalmaz.

A cél: a személysérüléses közúti balesetek, valamint a közúti balesetben meghalt személyek számának 2015-ig történő 50%-os csökkentése.

Amennyiben a 2011. első hét havi adatokat a 2001. év - azaz a közlekedéspolitikai koncepció báziséve - azonos időszakának adataival hasonlítjuk össze, akkor megállapítható, hogy:
• a személysérüléses közúti balesetek száma 14,1%-kal csökkent (10 025-ről 8 613-ra),
• a balesetekben meghalt személyek száma 49,2%-kal csökkent (636-ról 323-ra).

Mindezek alapján kijelenthető, hogy Magyarországon a közúti közlekedésbiztonság alakulása terén a 2008. óta tartó kedvező trend az év első hét havában tovább folytatódott.

Forrás: police.hu/ HÍR PORT 24

 

2011-08-12

Nógrád 24 hírportál
A Nógrád24.hu kiadója a MEDIA TODAY KFT. © Minden jog fenntartva. |
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Etikai kódex | Hírarchívum | RSS | Oldaltérkép
Weboldal készítés: DreamSite