2018. november 13., kedd - Szilvia
Keresés a tartalomban
NagyvilágMiként semmisíti meg Orbánt Európa - újra téma voltunk a külföldi sajtóban

Miként semmisíti meg Orbánt Európa - újra téma voltunk a külföldi sajtóban


A Financial Times, a Financial Times Deutschland (FTD), az El País és lengyel lapok a gazdasági helyzetről közöltek értékelő írásokat.

orban_eu


A Financial Times két tudósítója, Neil Buckley és Kester Eddy budapesti keltezésű, "Magyarország irányt vált az IMF megnyerésére" című cikkében ismerteti, hogy Fellegi Tamás tárca nélküli miniszter a héten tárgyalásokat kezd a Nemzetközi Valutaalappal. "Ezek azonban csak tárgyalások a tárgyalásokról", Fellegi Tamás feladata az, hogy rávegye a valutaalapot - valamint az Európai Uniót, amelynek szintén részt kell vennie, mivel Magyarország EU-tag - a pénzügyi támogatásról szóló hivatalos tárgyalások megkezdésére. A londoni gazdasági napilap szerint a magyar politikusnak meg kell győznie a két intézményt arról, hogy Budapest komolyan törekszik a megállapodásra, és kész módosítani az új pénzügyi és jegybanktörvényt. A múlt hét végén már voltak jelei annak, hogy a magyar kormány ráébredt a helyzet súlyosságára, miután előtte hetekig azt sugallta, hogy nem hajlandó gazdaságpolitikai feltételeket elfogadni az IMF-től, és elboldogul hitelegyezség nélkül is - áll az írásban.

Fellegi Tamás a Financial Timesnak elmondta: a kormány álláspontja egyértelmű abban, hogy szükséges a tárgyalási folyamat. "E kérdések zömét a tárgyalóasztalnál kell eldönteni. Ezért minden előfeltétel nélkül készek vagyunk tárgyalni bármilyen kérdésről" - mondta a miniszter a brit lapnak. Hozzátette: reméli, hogy az e heti megbeszélések "viszonylag gyors döntéshez vezethetnek" a hivatalos tárgyalások megkezdéséről. "Soha nem volt az az álláspontunk, hogy pénzhez lehet jutni feltételek nélkül. Ez butaság lenne" - idézte a Financial Times Fellegi Tamást, aki megjegyezte, hogy az IMF "az adófizetők pénzét használja". Utalt arra, hogy a készenléti egyezménynek elővigyázatossági jellegűnek kellene lennie, mivel Magyarországnak nincs szüksége azonnal pénzre.

Az FTD "A magyarok megszeppennek" című brüsszeli keltezésű írásában a szerző, Mark Schrörs kifejtette: az államcsőd fenyegetésében Magyarország mégiscsak hajlandó megbeszélést folytatni a jegybankra vonatkozó vitatott törvényről. Így akarja elérni, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) és az Európai Unió ismét tárgyaljon vele pénzügyi segítségről, és hogy ne mérgesedjen el a konfliktus az Európai Bizottsággal. A lap pénzügyi rovatában megjelent cikkében Mark Schrörs ismertette egyebek között az utóbbi napok devizapiaci folyamatait, illetve a Fitch nemzetközi hitelminősítő Magyarországra vonatkozó döntését. Az Európai Néppárt állásfoglalásával kapcsolatban megjegyezte, hogy a párt "nem akarja ugyanazt a hibát elkövetni, mint Silvio Berlusconi esetében: az olasz miniszterelnököt sokáig alig bírálták, aztán az adósságválságban hagyták, hogy megbukjon."


Az El País baloldali spanyol napilap szerint "az Európai Unió nem maradhat tétlen Magyarország tekintélyelvű visszafejlődése" láttán. A magyar kormány intézkedéseinek bíráló felsorolása után a lap kommentárban szögezi le, hogy "ha nem vonják vissza az orbáni normákat, az unió nem haladhat előre a gazdasági segítségnyújtás tervével, mintha mi sem történt volna. Ha a politikai nyomás növelése szükséges, akkor (az uniónak) meg kellene tennie." A lap ugyanakkor elismeri, hogy az uniónak nincsenek hatékony eszközei ahhoz, hogy megelőzze az alapvető politikai és jogi elvek megsértését valamely tagország részéről, vagy elérje a kiigazítást.


Jedrzej Bielecki a Dziennik Gazeta Prawna című lengyel gazdasági napilapban közölt cikkében arra hívja fel a figyelmet, hogy a magyar kormány nem védtelen az EU-val folytatott vitában. Magyarország 120 milliárd euró értékű hitelt vett fel az uniós bankoktól, "ezért nem engedhetik meg maguknak, hogy csődbe jusson ez az ország, és az ezzel járó veszteségeket" - írta. Szerinte éppen ezért Brüsszel kompromisszumos megoldást keres, és a magyar kormánynak csak részben kell módosítania az új törvényeket. Igor Janke az Uwazam Rze lengyel konzervatív hetilapban "Miként semmisíti meg Orbánt Európa" címmel közölt cikkében elemzi a magyar kormány lépéseit, és a nemzetközi média reakcióját. Hangsúlyozza, hogy a "Magyarország pusztításának" nevezett többek között adó- és nyugdíjreformok, egybevágnak a közgazdasági napilapok és a legnagyobb szakértők elvárásaival. "Ennek ellenére nem találunk erről komoly anyagokat az európai médiában" - írta. Arra hívta fel a figyelmet, hogy "ritka az a külföldi újságíró, aki Magyarországra fáradt volna, hogy jobban megismerhesse a kontextust, és beszélgethessen. Nagy részük a szocliberális média magyar újságíróit használja forrásként". Ezt az észrevételt a lengyel sajtó negatív kampányára is vonatkoztatja. Jaroslaw Gizinski a Newsweek Polska hetilapban közölt cikkében az új magyar jogszabályokon kívül a magyarországi hangulatokat is felvázolta. Szerinte "ma már egyértelműen látszik, hogy a Fidesznek, mikor megszerezte a hatalmat, nem volt kidolgozott receptje a válság megoldására." Helyeselte a baloldal korrupciós ügyeinek elszámoltatását, ugyanakkor a Kádár korszak bűneiért való felelősség vizsgálatát már nem. Szerinte ez utóbbival a kormány a súlyos gazdasági helyzet megoldásának sikertelenségétől próbálja elterelni a figyelmet.


A belga Le Soir a Magyarország elleni uniós szankciók kapcsán készített interjút, a BBC honlapján a magyar társadalom megosztottságáról készült beszámoló, a pozsonyi Új Szó a határon túli magyarok választójogával foglalkozott, a Profil osztrák hetilap a Magyar Televízió körül kialakult helyzetről írt.


A Le Soir című, baloldali liberális irányultságú brüsszeli lap egy vallon és egy flamand politikust szólaltatott meg hétfői számában, azt kérdezve tőlük, hogy kell-e szankciókkal sújtani Magyarországot. A lap a kérdésfeltevést azzal indokolta, hogy Orbán Viktor kormánya "nyugtalanítja Európát": az országban "megkérdőjeleződtek a szabadságjogok, az intézményeket ellenőrzés alá helyezik, tetézve a gazdasági összeomlást". Egyre nagyobb nyomás nehezedik "az Európai Unióban érvényes szabályokat semmibe vevő Magyarországra" - írta a le Soir. George Dallemagne, a belgiumi franciaajkú vallon közösség kereszténydemokrata pártjának (CDH) a képviselője a lap kérdésére úgy vélekedett, hogy Magyarországon "nyilvánvaló autoriter folyamat" zajlik. Szerinte "Orbán pártjának ki kell javítania hibáit". Arra az újságírói felvetésre, hogy a Fidesz az Európai Néppárthoz tartozik, Dallemagne azon reményének adott hangot, hogy a Néppárt erőfeszítéseket tesz "a dolgok folyásának megfordítása érdekében". Az európaiak - tette hozzá - egyre érzékenyebbek a populista és nacionalista jelenségekre. Eric Defoort, az Új Flamand Szövetség (N-VA) nevű párt egyik alapítója a Le Soir kérdésére azt válaszolta: a Magyarország elleni szankciók meghozatala előtt "beszélni kell a Fidesszel". A politikus túlzónak találná "az Európából való kitiltást". Úgy vélekedett, hogy az Európai Bizottság szankciók meghozatalára törekedne. Szerinte Guy Verhofstadt, az Európai Parlament liberális frakciójának belga vezetője ugyan "nagyon lelkes", de ő "néha túlságosan is tüzes".


A BBC a közvélemény politikai hangulatváltásainak szemszögéből ismertette a jelenlegi gazdasági helyzetet. Laurence Knight üzleti tudósító a brit közszolgálati médiatársaság honlapján azt írta, hogy a legutóbbi időkig Magyarország mélyen megosztott volt. A lakosság fele azt hitte, hogy csak a szocialisták képesek az ország ügyeit hozzáértő módon irányítani, és a lakosság e része "populista demagógként" vetette meg Orbán Viktort. A lakosság másik fele a szocialistákat tekintette megvetendő, önmagukat szolgáló, "új öltönybe bújt exkommunista apparatcsikok brancsának", és Orbán Viktorban látta a megszabadítót a szocialisták korrupciójától. Ma már azonban az ország ismét egységes - egységesen elvesztette reményét az egész politikai osztályban - áll a BBC írásában.

A határon túli magyarok magyarországi választáson való részvételének következményeit elemzi Mellékhatás című kommentárjában az Új Szó című szlovákiai napilap. Veres István szerző úgy véli: a határon túli magyarok részvétele nem fogja növelni népszerűségüket Magyarországon. Biztosnak tekinti, "hogy egy szoros választási eredmény esetén a magyarországiak a határon túli szavazókat okolják majd egyrészt az eredményért, másrészt pedig minden rosszért, ami ennek következtében történik majd velük. Vagyis a következő években valószínűleg nem nő majd a határon túli magyarok népszerűsége az Anyaországban (a határon túli magyar szavazatoktól való félelem az ellenzéki szavazóknál már ma is érzékelhető). Ez a jelenlegi magyar kormány nemzetpolitikájának az egyik mellékhatása. Tegyük hozzá, a mellékhatás mellékhatása az lehet, hogy a parlamenti választás +határtalanítása+ nem kevés szavazót tántorít majd el a Fidesztől" - olvasható a kommentárban.


Az MTVA budapesti Kunigunda utcai épülete előtt éhségsztrájkot folytató újságírókról közölt riportot hétfői számában a Profil című osztrák hetilap, Occupy Orbán címmel. Gregor Mayer tudósító a tiltakozások hátteréről írva úgy fogalmazott, hogy az egy évvel ezelőtt életbe lépett médiatörvény "teljesen Orbán Viktor jobboldali populista kormánya politikai hatalmának rendelte alá" a Magyar Televíziót. "Azóta a kormány bizalmi emberei +politikailag megbízhatatlan+ újságírókat bocsátanak el, cenzúráznak kritikus tudósításokat, retusálják és meghamisítják a képernyőn megjelenő képeket" - írta. Beszámolt arról, hogy a tüntetők a Lomnici Zoltán "kitakarási" ügyében felelősök távozását követelik, valamint arról is, hogy megalakították a Tiszta kezek mozgalmat. A tudósító felidézte többek között, hogy az éhségsztrájkoló Nagy Navarro Balázst és Szávuly Arankát, a TÉSZ alelnökeit elbocsátották. Megfogalmazása szerint ez annak ellenére történt, hogy "szakszervezeti tisztségviselőként felmondás előli védelem alatt álltak". Egyfajta "Occupy Kunigunda Street" (Foglaljuk el a Kunigunda utcát!) hangulat leng a tévéépület előtti kis tábor felett - írta a szerző.

 

Forrás: MTI/HÍR PORT24

 

 

 

 

2012-01-09

Nógrád 24 hírportál
A Nógrád24.hu kiadója a MEDIA TODAY KFT. © Minden jog fenntartva. |
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Etikai kódex | Hírarchívum | RSS | Oldaltérkép
Weboldal készítés: DreamSite