2018. november 17., szombat - Hortenzia, Gergő
Keresés a tartalomban
NagyvilágPhiladelphiában megkezdődik a kacsahajó-balesetben elhunyt magyar fiatalok kártérítési pere

Philadelphiában megkezdődik a kacsahajó-balesetben elhunyt magyar fiatalok kártérítési pere


A philadelphiai szövetségi bíróságon hétfőn megkezdődik az a kártérítési per, amelyet a városban 2010. július 7-én bekövetkezett vízi baleset két magyar áldozatának hozzátartozói indítottak a felelősök ellen.

jog


P. Szabolcs 20, S. Dóra 16 évesen halt meg a baleset következtében. A halált okozó veszélyeztetés ügyében lefolytatandó tárgyaláson állapítják meg, hogy a két áldozat hozzátartozói mekkora összegű kártérítésre jogosultak a Delaware folyón tragikus balesetet szenvedett kacsahajó (kétéltű turistabusz), valamint az azt legázoló, tolóhajó által mozgatott uszály üzemeltetője részéről. De az alperesek között szerepel a philadelphiai önkormányzat és mások is.


A tolóhajó kormányosa, Matt Devlin tavaly augusztusban halált okozó kötelességszegésben - ami hajózási jogban a gondatlanságból elkövetett emberöléssel egyenértékű - bűnösnek ismerte el magát, amiért novemberben egyévi szabadságvesztést kapott. A csaknem két évvel ezelőtt történt philadelphiai baleset idején a Devlin által kormányzott uszály által legázolt kacsahajón 35 utas - többségükben cserelátogatáson lévő magyarok - és kétfőnyi személyzet tartózkodott. Az ütközés következtében két magyar fiatal életét vesztette, holttestüket két nappal később emelték ki a folyóból.


A szövetségi közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB) vizsgálatának tavaly júniusban nyilvánosságra hozott megállapításai szerint a tragédiáért elsősorban a tolóhajó kormányosa volt felelős, aki nem a felső, hanem az alsó kormányosi állásban tartózkodott, így nem is láthatta az útjába kerülő, mozgásképtelenné vált és segítséget kérő sétahajót. Devlin - aki kisfia váratlan megbetegedésére hivatkozott - szolgálat közben folyamatosan mobiltelefonált és internetezett. A balesetet megelőző percekben a vélt műszaki hiba miatt leállított turistahajó fedélzeti matróza is SMS-ezett.


A két magyar fiatal családja egyaránt beperelte a tolóhajó és a kacsahajó üzemeltetőjét, a K-Sea Transportation és a Ride the Ducks nevű vállalatot, amelyekkel nem sikerült peren kívül megállapodniuk. Az ügyben illetékes philadelphiai szövetségi bírónak első lépésben azt kell döntenie hogy vonatkoztatható-e az esetre az alperesek által idézett, 1851-ben elfogadott hajózási felelősségkorlátozási törvény, amelynek értelmében a felpereseket kártérítésként legfeljebb a tolóhajó és a kacsahajó árának megfelelő 1,6 millió plusz 150 ezer dollár ítélhető oda. A törvény azon hajótulajdonosok esetében alkalmazható, akik bizonyítani tudják: nem voltak tudatában annak, hogy a birtokukban lévő járműveken tapasztalt problémák a későbbiekben halálos kimenetelű balesethez vezethetnek.


A felperesek ügyvédjei szerint a tragédiát nem pusztán a két hajó kormányosának véletlenszerű hibái okozták, hanem a nem megfelelő kiképzés, biztonsági előírások és felszerelés, amelyek miatt a tulajdonosokat terheli a felelősség. Amennyiben azonban a bíró úgy dönt, hogy a felelősségkorlátozási törvény nem releváns, polgári peres eljárásban a családok számára ennél nagyobb összegű fájdalomdíjat lehet elérni.


"Undorító, hogy egy olyan órásvállalat, mint a K-Sea, amelynek hajóit 400 milliárd dollárra biztosították, kicsinyes alkuba bocsátkozik a kártérítésről. A kacsahajók üzemeltetőjének biztosítása ennél kisebb, de az is milliókban mérhető" - mondta az üggyel kapcsolatban korábban az MTI-nek Peter Ronai, az áldozatok hozzátartozóinak egyik ügyvédje. A tárgyalás az előzetes várakozások szerint körülbelül egy hónapig tart majd.

 

Forrás: MTI/HÍR PORT24

 

2012-05-07

Nógrád 24 hírportál
A Nógrád24.hu kiadója a MEDIA TODAY KFT. © Minden jog fenntartva. |
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Etikai kódex | Hírarchívum | RSS | Oldaltérkép
Weboldal készítés: DreamSite